یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

آرشیو فروردین ماه 1400

همه چيز در مورد موم زنبور عسل

بها اكستراكتور در وب

۱۲ بازديد

موم زنبور

در يك پاراگراف به دستگاهي كه عسل را از موم غيروابسته مي نمايد دستگاه اكستراكتور ( استراكتور ) گفته ميگردد .
اين دستگاه با استعمال از ضابطه نيروي فرار از راس سبب ساز غير وابسته شدن عسل از موم ميشود .
اكستراكتورها را با دقت به تعداد كادر آنها و ضخامت و محصول موادي كه در تشكيل داد آنان بكار مي رود نرخ‌گذاري مي نمايند .
اينك تعداد فريم اين دستگاه ها از دو فريم تا 72 فريم ميرسد .
و زنبورداران سازه به نيازشان و حجم كارشان از اين دستگاه ها استعمال مي نمايند .
قابل ذكر ميباشد اين دستگاه در دو نوع دستي و برقي در بازار جان دار است .
ديدني ميباشد بدانيد به جهت اينكه ، بيشتر زنبورداران از اين دستگاه در زنبورستان به كار گيري مي نمايند .
و اين بخش ها در اكثر مواقع كابل كشي برق نشده ، نوع دستي آن از محبوبيت بيشتري برخوردار‌است .
دستگاه اكستراكتور به جهت تنوع در سبك ارزش هاي مختلفي در بازار داراست .
كه به چندين مثال اشاره مي‌كنيم ( بها ها حدودي سال 98 است ) :

دستگاه اكستراكتور 4 كادر دستي : 750،000 تومان .
دستگاه اكستراكتور 4 فريم برقي : 900،000 تومان .
دستگاه اكستراكتور 6 كادر برقي : 4،500،000 تومان .
دستگاه اكستراكتور 8 كادر برقي : 12،000،000 تومان .
بها فروش موم زنبور عسل در طهران يكسري ميباشد ؟

براي خريد موم عسل از طهران بايستي اوليه معلوم كنيم كه چه مقدار موم نياز داريم .
چون شيوه خريد به طور عمده با خريد خرد در طهران گوناگون ميباشد .
لاله زار ، بازار والا ، خيابان انقلاب ، جمهوري و وليعصر ، اينها شايسته ترين جا براي خريد موم عسل و يا اين كه هر چيز ديگري كه به عسل مربوط مي‌گردد ، هستند .
هم اكنون در شرايطي‌كه تمايل به خريد موم به طور خرد داشته باشيد .
دستكم يه خرده كه ميتوانيد خريداري فرمائيد موم هايي با وزن 2 كيلوگرم ميباشد .
كه با بها 80 الي 90 هزار تومان در بازار طهران مي اقتدار خريداري كرد .
اما در‌صورتي‌كه كه قصد به خريد عمده اين فرآورده داريد .
بها آن براي شما در هر دو كيلوگرم 50 الي 60 هزار تومان احتساب گردد .

 

خاصيت تناول كردن عسل با موم چه چيزي است

۱۶ بازديد

موم زنبور

عسل با موم خاصيت فوق العاده اي داراست و در صورتي با هم استعمال شود، بسيار موثر و تاثيرگذار ميباشد .
اين ماده براي معالجه :

زكام
گونه هاي بيماري هاي تنفسي
سينوزيت ، ورم معده
ورم لثه
از ميان بردن برفك دهن
بهبود بيماري هاي گوارشي
بهبود رنگ پوست و زيبايي آن

بسيار عالي ست و آيتم به كار گيري قرار مي‌گيرد .
ارزش گونه هاي موم طبيعي عسل
بها اشكال موم طبيعي عسل بر طبق كيفيت و نوع كلوخي يا اين كه شيت اي بودن آن گزينش مي‌گردد
و ولي فصل خريد فروش نيز بر اين نرخ بي تاثير نميباشد.
موم طبيي كه در كندو هاي عسل وجود دارااست هم دارنده خواص هاي فراواني ميباشد.
اين موم را بعضا همپا با عسل مي‌خرند كه ارزش هاي هر كيلو از آن با ارزش خويش عسل تفاوت دارااست.
ارزش موم عسل طبيعي هر چقدر هم كه باشد با دقت به‌اين كه مي قدرت از آن در معالجه بعضا از بيماري ها مثل زكام،
اشتباهات معده و نيز ورم لثه ها استفاده نمود، موثر بوده و بها پرداخت را داراست. ولي به شرطي كه موم طبيعي باشد خير تقلبي و پارافين.
موم طبيعي در كندو ها در واقع منزل هايي ميباشد كه زنبور شهد و عسل را در سلول هاي آن ذخيره مي نمايد.
بها عسل طبيعي سال 97 يكسري بود؟

در‌اين نوشته‌ي‌علمي ميخواهيم به آناليز ساخت‌و‌ساز عسل خوب و بها آن بپردازيم .
از پيشين تاكنون عسل طبيعي و اصل بوسيله زنبور هاي پرسنل ساخت‌و‌ساز مي‌شود، به‌اين شكل كه آنها در بالا بر روي صخره و درخت و كندوهايي را با اندازه و ابعد ظريفي مي‌سازند كه به چندضلعي مي باشند، اين 6 ضلعي بودن به جهت آن ميباشد كه ملكه تخم هاي پرورشي خويش را داخل سلول ها مكان دهد تا زنبور ها پرورش كنند.
زنبور هاي كارمندان نيز در فصول متعدد سال به خصوص اوايل فصل بهار و فصل تابستان بر روي گل و گياهان مي نشينند و از مواد مفيد و قندي انباشته شده در آنها تغذيه و آن را با بزاق دهن مخلوط و در كندو قرار ميدهند، اين شهد ها آن قدر قدرتمند و خوش مزه مي‌باشند كه خاصيت درماني متعددي را نيز دارا مي‌باشند و به‌اين سيرتكامل اين عسل طبيعي و خوش مزه را ساخت و ساز مي كنند.
ولي مزه جنس بستگي به نوع گياه و گلي داراست كه از آنها تغذيه كرده اند، برخي از آنها تك گل مي‌باشند اين به آن معنا ميباشد كه كل زنبور ها از يك گياه تغذيه كرده اند و عسل آن را ساخت‌و‌ساز نموده اند.
محصول ها دارنده برندها و كيفيت هاي متفاوتي مي باشند و بر طبق نوع كيفيت و بسته بندي و مرغوبيت گزينش بها ميگردند.
بها هر كيلو عسل طبيعي در سال 97 حدود 40 تا 50هزار تومان بوده ميباشد.

انواع مختلف بره موم

۱۶ بازديد

موم زنبور

صورت هاي متعدد بره موم

بره موم به صورت هاي مختلفي براي مثال: قرص، كپسول، پودر و عصاره جان دار ميباشد. زماني كه به طور موضعي مصرف شود، در پماد، كرم، لوسيون و بقيه توليدها يافت ميگردد. گروه آهوتا بره موم را به طور پودر و قرص عرضه كرده و كيفيت اين مال را ضمانت مي نمايد.
آيا بره موم در عسل يافت مي گردد؟

مقدار يه خرده بره موم ممكن ميباشد در اشكال خاصي از عسل ها يافت خواهد شد. از‌آنجا كه گرما مي‌تواند كيفيت درماني بره موم را از دربين برنده شود، در سود عسل هاي جانور در مغازه ها و سوپرماركت ها هم حرارت چشم اند و نمي تواند دربردارنده بره موم و گرده گل باشد.
صورت طبيعي بره موم چه طور ميباشد؟

صورت طبيعي بره موم كه به آن چسب زنبور عسل نيز مي‌گويند، رزيني طاقت فرسا و آسيب پذير ميباشد كه با گرم شدن بسيار چسبناك و مومي مي‌شود. واژه بره موم در گويش يوناني به معناي "حومه" ميباشد؛ چون زنبورها از بره موم براي دفاع در مقابل بيماري هاي مربوط به كندو به كار گيري مي نمايند.
تركيبات زيست فعال بره موم

بره موم نپخته معمولاً به رنگ قهوه اي تيره يا اين كه سبز ميباشد، بوي شيريني دارااست و ساخته شده ميباشد از:

رزين: (۵۰-۷۰٪)
موم: (۳۰-۵۰٪)
گرده گل: (۵-۱۰٪)
بقيه تركيبات مانند: اسيدها، قندها و ويتامين ها

مواد اساسي فعال جان دار در بره موم، فلاونوئيدها مانند كرايسين ميباشد كه آنتي اكسيدان هاي توانا مي‌باشند كه زنبورها از بخش هاي گياهان و گل ها مي‌گيرند. زنبورها با ادغام كردن بزاق با مواد گياهي، گرده و موم بره موم ميسازند.

تا به امروز بيشتراز ۳۰۰ ماده فعال بيولوژيكي در بره موم شناسايي گرديده‌است، براي مثال: مواد شيميايي معطر، اسيدها، كربوهيدرات ها، روغن هاي گياهي و ويتامين ها

نقش موم زنبور در صنعت

۱۳ بازديد

موم زنبور

آيا ميدانيد كه امروزه در بخش اعظمي از صنعت هاي مختلف، از موم زنبورعسل كه به موم عسل قالبي يا اين كه موم كلوخ يا اين كه موم عسل تخته اي نيز داراي شهرت ميباشد، بهره‌برداري صنعتي نموده اند؟ كدام مركز ها توزيع موم عسل در مملكت داراي اعتبار بوده و ارزش فروش قابل قبولي را ارائه داده اند؟

موم زنبورعسل، ماده اي سپيد رنگ، بسيار ديدني و با خصوصيات باثبات فيزيكي بوده كه عمده تركيبات تشكيل دهنده آن، استرها، اسيدها و كربن هاي آزاد است و وجود آن در كندوي عسل براي ايجاد عسل طبيعي، از اهميت ويژه اي برخوردار بوده ميباشد.
موم طبيعي در طيف وسيع اي از رنگ هاي متعدد وجود داراست. بخشي از اين تغييرات به جهت بازه هنگامي ميباشد كه موم در باطن كندو مي‌گذراند يا اين كه حتي از چه حوزه‌ اي از كندو برداشت گرديده‌است. با اين اكنون ، در صورتي موم خويش به رنگ قهوه اي مايل به خاكستري ميباشد ، احتمالاً فرآورده دست‌كم غربال شد‌ه‌است و هنوز دربردارنده بعضا ناخالصي ها ست. از طرف ديگر واكس هاي زردرنگ پر‌نور خيس احتمالاً دو يا اين كه سه توشه غربال گرديده اند. (اينها معمولاً مقداري گرانتر از گونه هاي قهوه اي نادر غربال گرديده ميباشند.) در شرايطي كه موم زنبور عسل شما سپيد باشد ، اين بدان معناست كه يا اين كه مجموع گرده ها از روش غربال كردن برداشته گرديده يا اين كه موم سپيد شد‌ه‌است تا زردرنگ گرده از دربين برود.

موم عسل قالبي يا اين كه موم كلوخ چه ميباشد
گفتني ميباشد كه هيچ انساني قوي به ساخت و ساز موم به طور اينچنين منظم و با قاعده هاي ۶ ضلعي منتظم نبوده و اين زنبورها ميباشند كه به شايسته ترين صورت ممكن، موم را ساخت كرده تا فرايند و روند ساخت و ساز عسل طبيعي، مبتلا وقفه نگردد.

همچنان كه در ويديوي بالا مشاهده كرديد، فرصت برداشت عسل، شان هاي تندرست را براي فروش، جداسازي مي نمايند و باقيمانده ها و خرده هاي آن را كه اصطلاحا شكسته و يا اين كه تكه گرديده ميباشند، گردآوري، ذوب و تصفيه مي نمايند كه به آن موم عسل قالبي ميگويند.

در واقع موم قالبي به عبارتي موم كلوخ ميباشد كه اسم ديگر آن هم موم تخته اي است و نتيجه ها گردآوري پوكه موم يا اين كه موم هاي مازاد ميباشد.

جهت به كار گيري از موم قالبي زنبور عسل موردنياز ميباشد تا آن را فرآوري كنند كه‌اين فعاليت را با ذوب نمودن اعمال ميدهند. اكثر اوقات اين مال ذوب گرديده را در قالب هايي منحصر به فرد به فروش ميرسانند.
موم برگه اي خلوص بيش تري دارااست و به جهت صورت ويژه و ظواهر منظمي كه داراست، مي قدرت ذكر كرد كه پرتي و به دور ريز آن صفر ميباشد و افزون بر آن حمل و نقل بي آلايش تري هم داراست؛ در حالي كه موم كلوخ زنبورعسل اكثر وقت ها بسته بندي خاصي ندارد.

موم زنبور عسل و موم كلوخ

۱۲ بازديد

موم زنبور

موم زنبورعسل، ماده اي سپيد رنگ، بسيار جالب و با خصوصيات باثبات فيزيكي بوده كه عمده تركيبات تشكيل دهنده آن، استرها، اسيدها و كربن هاي آزاد است و وجود آن در كندوي عسل براي ايجاد عسل طبيعي، از اهميت ويژه اي برخوردار بوده ميباشد. در واقع موم قالبي به عبارتي موم كلوخ ميباشد كه اسم ديگر آن هم موم تخته اي ميباشد و نتايج گردآوري پوكه موم يا اين كه موم هاي مازاد ميباشد.

جهت استعمال از موم قالبي زنبور عسل مورد نياز ميباشد تا آن را فرآوري كنند كه‌اين فعاليت را با ذوب نمودن اعمال مي‌دهند. اكثر زمان ها اين فرآورده ذوب گرديده را در قالب هايي منحصر به فروش ميرسانند.موم كاغذ اي خلوص بيش تري داراست و به جهت صورت ويژه و ظواهر منظمي كه داراست، مي اقتدار اظهار‌كرد كه پرتي و به دور ريز آن صفر ميباشد و افزون بر آن حمل و نقل بي آلايش تري هم دارااست؛ در حالي كه موم كلوخ زنبورعسل اكثر اوقات بسته بندي خاصي ندارد.
تصفيه موم زنبورعسل
طريق ساخت و ساز موم عسل قالبي

زماني مجال نهايي برداشت عسل از كندو ها فرا مي‌رسد و زماني كه زنبور هاي عسل اصطلاحا به خواب زمستاني مي‌روند، زنبورداران جهت تهيه و تنظيم عسل خالص، با استعمال از طريق هاي متفاوت، عسل را از موم ها يا اين كه به عبارتي حجره هاي شش ضلعي بيرون مي نمايند. وقتي كه برداشت عسل به طور بي نقص شكل گرفت، صرفا پوكه ها يا اين كه به عبارتي كادر هاي موم خالي باقي مي‌مانند كه زنبورداران آن را در آب جوش قرار ميدهند. آن گاه قبل از آن كه موم مايع گرديده به نقطه جوش رسد، حرارت دهي را جدا مي نمايند.

در‌پي با ياري دستگاه پرس كه دربردارنده دو برگه است و بين آن يك گوني پاك قرار گرفته ميباشد، موم را وارد آن نموده و پرس مي كنند.

در غايت صرفا تفاله ها و ناخالصي ها باطن آن كيسه باقي خواهد ماند و موم تصفيه گرديده بعداز يكسري ساعت جامد گرديده و قالب مي بندد كه موم كلوخ يا اين كه موم عسل تخته اي اسم دارااست.

ولي با اعتنا به ويژگي ها و خاصيت فيزيكي مطلوب موم عسل در قبال عامل ها مختلف، اين ماده امروزه در اكثري از صنعت هاي مختلف آيتم به كار گيري قرار گرفته و همگي اين صنعت هاي به‌دنبال تنظيم موم عسل كيفيت خوب بوده اند.

دسته هاي موم زنبور

۱۲ بازديد

موم زنبور

موم ها دسته متنوعي از تركيبات آلي هستند كه جامدات چربي دوست و قابل انعطاف در نزديكي دماي محيط هستند. آنها شامل آلكانها و ليپيدهاي بالاتر هستند ، به طور معمول با نقاط ذوب بالاتر از حدود 40 درجه سانتيگراد (104 درجه فارنهايت) ، ذوب مي شوند تا مايعات با ويسكوزيته كم ايجاد كنند. موم ها در آب حل نمي شوند اما در حلال هاي غير قطبي آلي قابل حل هستند. واكس هاي طبيعي از انواع مختلف توسط گياهان و حيوانات توليد مي شوند و در نفت وجود دارند.

علم شيمي

موم ها تركيبات آلي هستند كه به طور مشخص از زنجيره هاي آلكيل آليفاتيك طولاني تشكيل شده اند ، اگرچه تركيبات معطر نيز ممكن است وجود داشته باشد. واكس هاي طبيعي ممكن است حاوي پيوندهاي اشباع نشده باشند و شامل گروه هاي مختلف عملكردي مانند اسيدهاي چرب ، الكل هاي اوليه و ثانويه ، كتون ها ، آلدهيدها و استرهاي اسيدهاي چرب باشند. واكس هاي مصنوعي اغلب از مجموعه هاي همولوگ هيدروكربن هاي آليفاتيك با زنجيره بلند (آلكان ها يا پارافين ها) تشكيل شده اند كه فاقد گروه هاي عملكردي هستند.

موم هاي گياهي و حيواني
موم ها توسط بسياري از گياهان و حيوانات سنتز مي شوند. آنهايي كه منشا حيواني دارند معمولاً از استرهاي مومي مشتق شده از انواع اسيدهاي چرب و الكل هاي كربوكسيليك تشكيل شده اند. در موم هاي منشا گياهي ، ممكن است مخلوط مشخصي از هيدروكربن هاي غيراستريت بيش از استرها باشد. اين تركيب نه تنها به گونه ها بلكه به موقعيت جغرافيايي ارگانيسم نيز بستگي دارد.

موم هاي حيوانات
مشهورترين موم حيواني موم عسل است كه در ساخت لانه زنبوري زنبورهاي عسل استفاده مي شود ، اما ساير حشرات نيز موم ترشح مي كنند. يك جز component اصلي موم ، ميريسيل پالميتات است كه يك استر از ترياكونتانول و اسيد پالميتيك است. نقطه ذوب آن 62-65 درجه سانتي گراد است. اسپرماسيت به مقدار زيادي در روغن سر نهنگ اسپرم رخ مي دهد. يكي از تركيبات اصلي آن استيل پالميتات ، استر ديگر اسيد چرب و الكل چرب است. لانولين مومي است كه از پشم بدست مي آيد و از استرهاي استرول تشكيل شده است.

تاريخچه عسل

۱۲ بازديد

موم زنبور

مجموعه عسل يك فعاليت باستاني است. يك نقاشي سنگي ميان سنگي در غاري در والنسيا ، اسپانيا ، با قدمت حداقل 8000 سال پيش ، دو مرغ خوراك عسل را نشان مي دهد كه عسل و لانه زنبوري را از لانه زنبورهاي وحشي جمع مي كنند. اين ارقام به تصوير كشيده شده كه سبد يا كدو تنبل دارند و از نردبان يا يك سري طناب براي رسيدن به لانه استفاده مي كنند. انسانها پرنده بزرگتر عسل را به سمت كندوهاي وحشي دنبال كردند؛ اين رفتار ممكن است با انسان كشيهاي اوليه تكامل يافته باشد. قديمي ترين بقاياي شناخته شده عسل در زمان ساخت خط لوله باكو-تفليس-جيحان در گرجستان پيدا شد: باستان شناسان بقاياي عسل را در سطح داخلي ظروف سفالي كشف شده در يك مقبره باستاني كشف كردند كه قدمت آنها بين 4700 تا 5500 سال است. در جورجيا باستان ، چندين نوع عسل را براي سفر به زندگي پس از مرگ با شخص دفن كردند ، از جمله انواع گل آفتابگردان ، توت و گل هاي علفزار.

اولين سوابق مكتوب مربوط به زنبورداري مربوط به مصر باستان است ، جايي كه از عسل براي شيرين سازي كيك ها ، بيسكويت ها و ساير غذاها و به عنوان پايه اي براي علف هاي هرز در هيروگليف مصر استفاده مي شد. مردگان اغلب در مصر ، بين النهرين و ديگر مناطق در عسل يا با عسل به خاك سپرده مي شدند. زنبورهاي عسل را در معابد نگهداري مي كردند تا عسل را براي هداياي معبد ، موميايي و ساير موارد توليد كنند.

در يونان باستان ، عسل از دوره هاي باستاني تا دوره هلنيسم توليد مي شد. در سال 594 قبل از ميلاد زنبورداري در اطراف آتن به حدي گسترده بود كه سولون قانوني راجع به آن تصويب كرد: "كسي كه كندوهاي زنبورهاي عسل را راه اندازي مي كند بايد آنها را 90 متر از آنچه قبلاً توسط ديگري نصب شده دور كند". كاوش هاي باستان شناسي يونان در ظروف سفالي ، كندوهاي باستاني را پيدا كرده است. به گفته كلوملا ، زنبورداران يوناني دوره هلنيستي براي بهره برداري از چرخه هاي مختلف رويشي در مناطق مختلف ، از انتقال كندوهاي خود در مسافتهاي طولاني براي به حداكثر رساندن توليد دريغ نمي كردند. استفاده درماني معنوي و مفروض از عسل در هند باستان هم در وداها و هم در متن آيورودا ثبت شده است.

منابع كتاب مقدس شامل توصيف اسرائيل به عنوان "سرزمين شير و عسل" و توصيه سليمان در كتاب امثال به پسرش است: "عسل بخور ؛ خوب است". مسيحيان اوليه از عسل به عنوان نمادي از كمال معنوي در مراسم تعميد دادن استفاده مي كردند. گفته مي شود كه سنت جان باپتيست خود را در رژيم غذايي عسل و ملخ نگه داشته است.

درجه بندي مواد غذايي

۱۲ بازديد

موم زنبور

استانداردهاي كشورها براي درجه بندي عسل متفاوت است. در ايالات متحده ، درجه بندي عسل به طور داوطلبانه بر اساس استانداردهاي USDA انجام مي شود. USDA بازرسي و درجه بندي را "بصورت آنلاين (در كارخانه) يا بازرسي زيادي ... در صورت درخواست ، بر اساس هزينه خدمات" ارائه مي دهد. عسل بر اساس عوامل مختلفي از جمله محتواي آب ، طعم و عطر ، عدم نقص و شفافيت درجه بندي مي شود. عسل نيز بر اساس رنگ طبقه بندي مي شود ، اگرچه عاملي در درجه بندي نيست.

مقياس درجه عسل:
مواد جامد محلول درجه اي طعم و عطر عدم نقص وضوح
81.4 Good خوب - "داراي طعم و عطر خوب و عادي براي منبع غالب گل است يا در صورت مخلوط شدن ، عطر و طعم خوبي براي تركيب منابع گل است و عسل عاري از عطر و طعم كاراملي يا عطر و طعم قابل اعتراض ناشي از تخمير ، دود است. ، مواد شيميايي يا ساير علل به استثناي منبع غالب گل "عملاً آزاد -" عملاً هيچ نقصي ندارد كه بر ظاهر يا خوراكي محصول "پاك كردن" تأثير بگذارد ممكن است حاوي حباب هاي هوا باشد كه از نظر ظاهري محصول تأثير چنداني ندارد و ممكن است اثري از دانه هاي گرده يا ساير ذرات ريز تقسيم شده از مواد معلق باشد كه بر ظاهر محصول تأثير نمي گذارد "
81.4 B B Re منطقي خوب - "داراي يك عطر و طعم و عطر معقول و مناسب براي منبع غالب گل يا در صورت مخلوط شدن ، يك عطر و طعم مناسب براي تركيب منابع گل است و عسل عملا عاري از عطر و طعم كارامل است و عاري از عطر و طعم قابل اعتراض ناشي از تخمير ، دود ، مواد شيميايي يا علل ديگر به استثناي منبع گل غالب "منطقي آزاد -" ممكن است حاوي نقصي باشد كه از نظر ظاهري يا خوراكي محصول "كاملاً شفاف" تأثير نمي گذارد ، ممكن است حاوي حباب هاي هوا باشد ، دانه هاي گرده يا ساير ذرات ريز تقسيم شده مواد معلق كه از نظر مادي بر ظاهر محصول تأثير نمي گذارند "

C ≥ 80.0٪ نسبتاً خوب - "داراي عطر و طعم و عطر نسبتاً خوب و طبيعي براي منبع غالب گل است يا در صورت تركيب ، عطر و طعم نسبتاً خوبي براي تركيب منابع گل و عسل كاملاً عاري از عطر و طعم كارامل است و عاري از عطر و طعم قابل اعتراض ناشي از تخمير ، دود ، مواد شيميايي يا دلايل ديگر به استثناي منبع غالب گل "كاملاً آزاد -" ممكن است داراي نقصي باشد كه به طور جدي بر ظاهر يا خوراكي محصول "كاملاً شفاف" تأثير نمي گذارد ممكن است حاوي حباب هوا باشد ، دانه هاي گرده يا ساير ذرات ريز تقسيم شده مواد معلق كه به طور جدي بر ظاهر محصول تأثير نمي گذارند "
شكست استاندارد C درجه C شكست درجه C Fails درجه C شكست درجه C

هند نمرات عسل را براساس عوامل ديگري مانند آزمون Fiehe و ساير اندازه گيري هاي تجربي تأييد مي كند.

طبقه بندي گل هاي عسل

۱۳ بازديد

موم زنبور

اين بخش براي تأييد نياز به نقل قول هاي اضافي دارد. لطفاً با افزودن نقل قول ها به منابع معتبر به بهبود اين مقاله كمك كنيد. اطلاعات بدون مرجع ممكن است مشكل ايجاد كرده و پاك شوند. (آگوست 2015) (با نحوه و زمان حذف اين پيام الگو آشنا شويد)

عسل بر اساس منبع گل آن طبقه بندي مي شود و تقسيم بندي ها بر اساس بسته بندي و فرآوري مورد استفاده انجام مي شود. عسل هاي منطقه اي نيز شناسايي مي شوند. در ايالات متحده آمريكا ، عسل نيز بر اساس استاندارد USDA بر اساس رنگ و تراكم نوري درجه بندي مي شود ، در مقياس Pfund درجه بندي مي شود كه از 0 براي عسل "سفيد آب" تا بيش از 114 براي عسل "كهربا تيره" است.

منبع گل

به طور كلي ، عسل توسط منبع گل شهدي كه از آن ساخته شده طبقه بندي مي شود. عسل ها مي توانند از انواع خاصي از شهد گل باشند يا مي توانند پس از جمع آوري مخلوط شوند. گرده موجود در عسل از نظر منبع گل و بنابراين منطقه منشأ قابل رديابي است. از خصوصيات رئولوژيكي و مليسوپالينولوژيكي عسل مي توان براي شناسايي منبع اصلي شهد گياه مورد استفاده در توليد آن استفاده كرد.

مخلوط شده

بيشتر عسل هاي موجود در بازار تركيبي است از دو يا چند عسل كه از نظر منبع گل ، رنگ ، طعم ، تراكم يا منشا جغرافيايي متفاوت هستند.

پلي گل

عسل چند گل ، كه به آن عسل گل وحشي نيز گفته مي شود، از شهد انواع بسياري از گل ها گرفته مي شود. طعم ممكن است از سالي به سال ديگر متفاوت باشد و بسته به اينكه كدام گل شكوفا شود ، عطر و طعم آن مي تواند كم و بيش شديد باشد.

تك گل

عسل تك گل در درجه اول از شهد يك نوع گل ساخته مي شود. عسل هاي تك گل به دليل تفاوت بين منابع اصلي شهد ، طعم و رنگ متمايزي دارند.براي توليد عسل تك گل ، زنبورداران كندوي زنبورهاي عسل را در منطقه اي نگهداري مي كنند كه زنبورها در حد امكان فقط به يك نوع گل دسترسي دارند. در عمل ، بخش كمي از هر گونه عسل تك گل از انواع ديگر گل ها خواهد بود. نمونه هاي عادي عسل هاي تك گل آمريكاي شمالي عبارتند از: شبدر ، شكوفه پرتقال ، مريم گلي ، تاپلو ، گندم سياه ، گل ختمي ، پشه خوري ، چوب ترش، گيلاس و زغال اخته. برخي از نمونه هاي معمول اروپايي شامل آويشن ، خار ، گياه هدر ، اقاقيا ، قاصدك ، گل آفتابگردان ، اسطوخودوس ، انگبين ، و انواع درختان آهك و شاه بلوط است. در شمال آفريقا (به عنوان مثال مصر) ، نمونه ها شامل شبدر ، پنبه و مركبات است ( گياهان منحصر به فرد استراليا تعدادي عسل متمايز به همراه دارد ، از جمله محبوب ترين آنها مي توان به جعبه زرد ، صمغ آبي ، پوست آهني ، چوب درختچه ، درخت چرم تاسماني و ماكادميا اشاره كرد.

انتقال فاز عسل

۱۲ بازديد

موم زنبور

نقطه ذوب عسل متبلور ، بسته به تركيب آن ، بين 40 تا 50 درجه سانتي گراد (104 تا 122 درجه فارنهايت) است. در زير اين دما ، عسل مي تواند در يك حالت قابل تبديل باشد ، به اين معني كه تا زماني كه كريستال بذر اضافه نشود ، متبلور نخواهد شد ، يا در بيشتر مواقع ، در حالت "ناپايداري" قرار دارد و از قندهاي زيادي اشباع مي شود تا خود به خود تبلور يابد. ميزان تبلور تحت تأثير عوامل زيادي قرار دارد ، اما عامل اصلي آن نسبت قندهاي اصلي است: فروكتوز به گلوكز. عسلي كه با درصد بسيار بالايي از گلوكز مانند عسل براسي اشباع شده باشد ، تقريباً بلافاصله پس از برداشت متبلور مي شود ، در حالي كه عسل با درصد كم گلوكز مانند عسل شاه بلوط يا توپلو متبلور نمي شود. بعضي از انواع عسل ممكن است كريستال كمي اما بسيار بزرگ توليد كند ، در حالي كه بعضي ديگر كريستال هاي كوچك زيادي توليد مي كنند.

تبلور همچنين تحت تأثير محتواي آب قرار مي گيرد ، زيرا درصد زيادي از آب باعث متبلور شدن مي شود ، همچنين محتواي بالاي دكسترين. دما همچنين بر ميزان تبلور تأثير مي گذارد ، با بيشترين رشد بين 13 تا 17 درجه سانتيگراد (55 و 63 درجه فارنهايت) اتفاق مي افتد. هسته هاي كريستال (دانه ها) بيشتر تمايل دارند كه در صورت ايجاد اختلال در عسل ، با تكان دادن ، تكان دادن يا هم زدن ، شكل بگيرند تا اينكه در حالت استراحت باشند. با اين حال ، هسته بلورهاي دانه ميكروسكوپي بين 5 تا 8 درجه سانتي گراد (41 و 46 درجه فارنهايت) بيشترين است. بنابراين ، بلورهاي بزرگتر اما كمتر در دماهاي بالاتر تشكيل مي شوند ، در حالي كه بلورهاي كوچكتر اما پر تعداد بيشتر در دماهاي پايين تر تشكيل مي شوند. در زير 5 درجه سانتيگراد ، عسل متبلور نمي شود ، بنابراين مي توان بافت و عطر و طعم اصلي را به مدت نامحدود حفظ كرد.

عسل همانطور كه طبيعي است در زير نقطه ذوب آن ذخيره مي شود. در دماي بسيار پايين ، عسل يخ نمي زند. بلكه ويسكوزيته آن افزايش مي يابد. مانند اكثر مايعات چسبناك ، عسل با كاهش دما غليظ و كند مي شود. در دماي −20 درجه سانتيگراد (−4 درجه فارنهايت) ، ممكن است عسل ظاهر شود يا حتي احساس جامد كند ، اما با سرعت بسيار كمي همچنان جريان دارد. عسل داراي يك انتقال شيشه اي بين -42 و -51 درجه سانتي گراد (-44 تا -60 درجه فارنهايت) است. زير اين دما ، عسل وارد حالت شيشه اي مي شود و به يك جامد آمورف (غير بلوري) تبديل مي شود.